Ogłoszenie pilne: poszukujemy kandydata na opiekuna prawnego
Za sprawowanie roli opiekuna na jego żądanie sąd może przyznać stosowne wynagrodzenie.
Podstawa prawna:
Art. 3 pkt 5) lit. j) ustawy z dnia 17 maja 1990 roku o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organami gmin a organami administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1990 r. Nr 34, poz. 198 ze zm.), nakładają na gminę, jako zadanie zlecone obowiązek wskazania kandydata na opiekuna prawnego. Obowiązek ten wynika z art. 149 § 3 i art. 162 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 roku, Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 ), zgodnie z którym, w przypadku braku osób najbliższych, krewnych oraz innych osób, którym mogłaby być powierzona opieka nad osobą ubezwłasnowolnioną lub ubezwłasnowolnioną częściowo sąd opiekuńczy zwraca się o wskazanie osoby, której opieka mogłaby być powierzona, do właściwej jednostki organizacyjnej pomocy społecznej.
Do podstawowych zadań opiekuna prawnego należy:
- reprezentowanie podopiecznego przed sądem, organami administracji publicznej oraz innymi instytucjami,
- zarządzanie majątkiem podopiecznego,
- sprawowanie opieki zgodnie z interesem podopiecznego i interesem społecznym,
- sporządzanie sprawozdań do sądu z wykonanych działań w terminach określonych przez sąd.
Wymagania wobec kandydata:
- pełna zdolność do czynności prawnych,
- pełnia praw publicznych
- niekaralność.
Przydatne w sprawowaniu opieki prawnej są: komunikatywność, umiejętność załatwiania spraw w urzędach i placówkach służby zdrowia, samodzielność, zaangażowanie w realizację zadań, ogólna orientacja w problematyce niepełnosprawności i instytucjach wspierających osoby z niepełnosprawnościami. Preferowane do pełnienia roli opiekuna są osoby z wykształceniem kierunkowym: praca socjalna, pedagogika, psychologia, resocjalizacja, pielęgniarstwo, opiekunka środowiskowa lub pokrewne, ale także innym, umożliwiającym właściwe pełnienie opieki prawnej.
Osoby zainteresowane prosimy o składanie następujących dokumentów:
- Oświadczenie kandydata o wyrażeniu zgody na pełnienie funkcji opiekuna prawnego.
- Oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie.
- Oświadczenie o pełnej zdolności do czynności prawnych, korzystaniu z pełni praw obywatelskich, niepozbawieniu władzy rodzicielskiej.
- Oświadczenie kandydata o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów kandydowania i rekrutacji.
- zgoda na przetwarzanie danych osobowych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a, Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane „rodo”) – dla potrzeb wskazania jako kandydata na opiekuna prawnego.
Osoby zainteresowane udziałem w rekrutacji prosimy o składanie swojej aplikacji wraz z oświadczeniem w kopercie opatrzonej dopiskiem „Kandydat na opiekuna prawnego” osobiście do sekretariatu Ośrodka lub przesłać pocztą na adres Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Chełmie, ul. Kolejowa 8, 22-100 Chełm.
Tel. do kontaktu: (82) 564 22 50, (82) 565 34 17, (82) 565 82 59.